Det er ikke lett å være på toppen hele tiden – Derfor må du snobbe ned karrièren din.

Er det du som alltid står øverst på listen over inviterte til firmafesten? Er det du som blir bedt hjem til alle kollegene og alltid får jobben som taler og toastmaster i et hvert festlig lag?

Vi vet! Det er et forbannet stress. Vi har det på samme måten her i redaksjonen. Heldigvis er det grep du kan ta selv for å slippe å være så fordømt populær. Her er kurset i hvordan du skal irritere vannet av kollegene dine på jobb, og slippe forventningspresset rundt din storhet.

Se bare her:


1. Snakk høyt i mobiltelefonen din på do. Husk selfie!

Dine kolleger er interessert i dine private mobiltelefonsamtaler, at de vil lytte til dem hele tiden….

Nei egentlig ikke.
Dine samtaler er ikke så underholdende for noen andre som de er for deg. Enda viktigere, de vil ikke høre deg snakke på telefonen mens du er på badet, så pass på at du sender rundt en selfie og referat fra samtalen, i fall noen ikke fikk den med seg!


2. Ta alltid æren for dine kollegers suksess og deres bidrag til prosjekter

Når sjefen din gratulerer deg med godt utført arbeid, må du aldri nevne at du hadde god hjelp. Det er bedre å se ut som du gjorde alt på egen hånd.

Og når du trenger litt hjelp på neste prosjekt, hvor tror du dine medarbeidere vil være?
Ikke på laget ditt. 


3. Kom på jobb syk

Hvis du har forkjølelse, influensa, noen barnesykdommer fra unga …eller magevirus, spre det rundt. Dine medarbeidere vil takke deg for noen ekstra fridager.

Eller nei:  Det vil de ikke.
Forhåpentligvis når de får det du har gitt dem, vil de ha en anstendighet til å ringe inn syk og slutte å spre sykdommen videre.


4. Del absolutt alt med dine kolleger

Dine medarbeidere er helt sikkert en nysgjerrig gjeng, så det er i deres interesse når du forteller dem alt om ditt personlige liv.

Alt er relevant; Alt fra sjelelige traumer, til krangel hjemme og underlivsplager.
Gråt høyt og skingrende så fort du får det minste snev av empati et sted.


5. Snakk med dine kolleger om religion og politikk

Ah! Religion og politikk … to temaer som alle er dønn enige om.

Dine medarbeidere kan være svært følsomme om disse emnene,
så her er det viktig at du er eksplisitt og tydelig på dine mest ekstreme politiske synspunkter.


6. Klag på at du har for mye å gjøre, bare du blir tildelt den minste oppgave.

Det er viktig at du alltid har masse papirer på pulten din. Ta gjerne med noe hjemmefra. Det er ikke så viktig hva det er. Reklame, skolepapirer, gamle strømregninger. Alt funker.

Så fort noen spør deg om hjelp,
må du huske å gå rett i kjelleren. Hue i hendene, høylytt hulking og nervøse rykninger hører med.


7. Spam dine kolleger

Videresend alle e-poster du får til alle dine medarbeidere. Innholdet spiller ingen rolle. Send alt du kommer over av helt uviktige brev, dårlige vitser, og og for all del ikke glem visdomsord.

De vil alltid tenke på deg hver gang de trykker på delete-tasten…
men ikke på en god måte.


8. Tygge tyggegummien din høyt og lag irriterende lyder

Ingenting inspirerende som lyden av noen som nitygger tyggegummi og blåser bobler. Skaff deg også et lufthorn og en bjelle som du bruker hver gang noe er gått bra …eller for å late som du har enorm suksess.

Hvis ikke dette gjør dine kolleger klin gale,
må du forsøke å skremme dem med plutselig utrop og lyder.

9. Ikke bær din egen vekt. Delegere som ville faen! 

Hvis du ikke gjør din rettferdige del av arbeidet som kreves av avdelingen din, må dine medarbeidere plukke opp slakk. Delegere gjerne oppgaver som er soleklart dine, og ta deg gjerne en time eller to på øye. Pass på at du snorker tydelig!

Forvent bare ikke at de skal si takk.
Selv om de selvsagt ønsker det, er de sikkert alt for utmattet av å gjøre alt arbeidet for deg.


10. Snakk om dine kolleger til andre

Å snakke nedsettende om felles kolleger til dine medarbeidere vil bygge deg opp. Det vil imidlertid gjøre dine kolleger fornærmet på deg.

Ryktene trenger ikke å være sanne.
Smør tjukt på. Gjerne noe som handler om sex og privatliv.

Hvis ikke dette funker, er gode råd dyre

Rot på kontoret,
dårlig personlig hygiene,
vond tåfis-lukt,
drepende dårlig ånde,
stinkende flatulens
og makrell i tomat på matpakken er sikre vinnere.

Lykke til!