Historiens galeste GRÜNDERE og OPPFINNERE – Del 1: Ford & Edison

Denne artikkelen inneholder avskyelige og skremmende fakta!

Bil & Trafikk
Henry Ford had a longstanding friendship and working relationship with Thomas Edison. The two met at a conference and their first conversation dealt with the best method of powering vehicles. Ford would later write that the conversation was crucial in his decision to consider various methods of power – internal combustion engine vs. electric, for example – based on resources available to customers and how vehicles were being used.

De var historiens største oppfinnere og har endret hele vårt levesett – Og så var de sprut gale!

Disney var paranoid, Edison dyreplager og sadist, Ford jødehater, Bell ville sterilisere sin kone og Kellogg drev kamp mot onanien!

Våre hjemlige småeksentriske gründere blir bare smågutter i konkurranse med disse helsprø gigantene. John Fredriksen går det jo tjukt med historier om. Kjell Inge røkke og hans fiskehistorier er godt kjent fra avisene. Noen av dem i alle fall. Idar Vollvik er en historie for deg, med alt fra famøse bilkjøp til «kvantesprang» på Spansk børs. Og for ikke å glemme Petter Stordalen og hans fjollete tilnærming til miljøvern og bærekraft. Jeg skal allikevel vie litt plass til Sam Eyde, Vebjørn Tandberg og (som før nevnt) John Fredriksen.

Denne artikkelen er del 1 av flere.
Del 2 finner du her.
Del 3 finner du her.




Men la oss ta de første først:

Henry Ford

Henry Ford var den første som tok i bruk samlebåndsproduksjon for å produsere billige biler for folk flest. Ukjent for de fleste av disse var Henry Nazist og glødende Jødehater. Så ivrig var han at han gav ut sine antisemittiske tekster, blant annet «Den internasjonale jøde», som senere ble en viktig inspirasjon for flere antisemittiske organisasjoner, som Adolf Hitler og hans NSDAP.

Henry var også fanatisk avholdsmann. I sterk kontrast til Henrys selverklærte pasifisme står at han langt inn i sønnens voksenliv spionerte han på sin underkuede arving Edsel, og lagde et stort helvete ut av å knuse spritflasker han fant i sønnen hus.

Mye grunnet sitt fokus på kun å forbedre forbrenningsmotoren (fremfor å produsere biler) for å vinne frem i bilsporten Ble Ford etterhvert tvunget ut av både Detroit Motor Company, som etterhvert skiftet navn til Cadillac. Familien mistet også styringen på (Henry) Ford Motor Company, og investorene stod da fritt til å utvikle biler uten Ford-familiens samtykke. En av de mest kjente fra denne overgangen var Ford Edsel, oppkalt etter gründerens sønn. Ikonisk nok er den bilmodell som definitivt har hatt minst suksess i Ford Motor Company sin historie, nett opp Ford Edsel.




Thomas Alva Edison

Henry Ford sin suksess er mye tuftet på hans Eidsons ideer. I 1891 ble Ford ingeniør i Thomas Edisons firma, og etter at han ble forfremmet til sjefsingeniør i 1893 hadde han nok tid og penger til å vie seg til sine egne eksperimenter med lukkede forbrenningsmotorer. 

Edisons mamma tok sønnen tidlig ut av skolen etter at læreren stemplet han som idiot og surrete i hodet. Den hyperaktive gutten sluttet aldri å stille spørsmål og hadde dessuten et fysisk større hode enn de andre elevene. I tilleg til morens hjemmeundervisning leste Edison samtlige bøker ved det lokale bilbvioteket i Milan Ohio i løpet av barneårene.

I voksen alder drev Edison sin bedrift med stor suksess, men han ble mer og mer fokusert på å bevise at hans patent «likestrøm» var mye tryggere enn konkurrentene George Westinghouse og Serberen Nicola Tesla sin «vekselsstrøm». Så panisk ble denne besettelsen av han arrangerte en rekke offentlige eksperimenter hvor han tok liv av hunder, katter, kalver og hester med elektrisk støt bare for å vise hvor farlig vekselstrøm var.

Han mest famøse oppfinnelse var den elektriske stol. Opprinnelig også kun ment som det ultimate bevis på at vekselsstøm var dødelig. Stolen fikk stort suksess i de Amerikanske rettsystemet …og sørget i andre omgang for at vekselstrømmen er det systemet vi alle har i veggen i dag.

Denne artikkelen var del 1 av flere.
Del 2 finner du her.
Del 3 finner du her.

Kommentarer

LUKK (X)