Norske kjendiser på vei inn i reklamen?

Mote & Kunst

Stadig flere skuespillere, komikere, tv-personligheter og fotballspillere går inn i reklamens verden.

Men hvorfor bruker vi egentlig disse menneskene i reklamekampanjer?

Vi lever i informasjonens tidsalder, og vi bombarderes med informasjon fra vi står opp til vi legger oss. Avisene har funnet stadig nye reklamekanaler, ettersom det ikke er så mye penger i annonser i avisene lengre. Avisene har flyttet inn på Internet, der det er muligheter for videoreklamer og ikke bare annonser. Gjennom sosiale medier har reklamebyråene fått enda en arena å nå forbrukeren på. Samtidig er vår oppmerksomhet blitt begrenset, nettopp på grunn av at vi får massevis av inntrykk gjennom dagen. Det betyr at reklamene må satse på maksimal effekt.

Bruk av kjendiser

En måte å nå maks effekt på er å bruke kjendiser, som kan være med å bygge opp en merkevare. Den såkalte kjendiseffekten betyr at en kjendis bringer mye oppmerksomhet til produktet og dette gjør markedsføringen mer effektiv. Det betyr igjen at du får mer markedsføring igjen for hver krone du bruker. Det er jo noe av det som er viktig; å få mest mulig effekt for minst mulig kroner.

Det betyr også at de egenskapene som kjendisen besitter, skal føres over på produktet. En som er fan av for eksempel en fotballstjerne, vil stole på at de produkter som fotballstjernen promoterer er bra.  Det sies at det også er lettere å bygge opp en merkevare med bruk av en kjendis. Se bare på de flotte reklamene til Betsson, med Jon Arne Riise. Han er en som har bygget sin merkevare som fotballspiller i veldig mange år, og han har mange fans. De stoler på at det han promoterer er et bra produkt, i egenskap av at han er en fyr som vekker tillit. Dette er effektiv markedsføring og det blir billigere markedsføring for man får max effekt av hver krone man bruker når man har kjendiser i kampanjen.

En annen kjendis som har vært i reklamens verden de siste årene er Tone Damli Aaberge. Hun var blant annet ambassadør for Betsson frem til 2018. Hun har også frontet Lerum saftreklamer med sin stemme. Alle kjenner igjen den stemmen og vet at hun kommer fra samme sted som Lerum lages. At hun fronter produktet forteller hennes fans og andre, at dette produktet er trygt og ikke minst godt.

Komikere på vei inn

Det har generelt sett ikke blitt brukt mye komikere i reklame i Norge. En gjeng komikere som har gjort det veldig bra i forbindelse med reklame er gutta bak Humornieus som har laget en tv-serie i samarbeid med Nettbuss og Los & co. I denne såkalte tv-serien hadde Vegar Tryggeseid, Martin Marki, Steinar Klouman Hallert, Erlend Mørch og Morten Ramm suksess med reklamer for store aktører som Tine, Clas Ohlson, Finn og Ice.net. Tv-serien ble vist på deres egen nettside som de har kalt for Norges største mini-humornettside.

Noen som burde ha utnyttet sin status som komikere er Ylvis-brødrene. Etter deres internasjonale suksess med What does the fox say, så hadde de all verdens mulighet til å tjene gode reklamekroner, men dette gjorde de ikke. De eneste reklamene du så dem i var for egne programmer og humorprogrammer på Tv Norge. Tv Norge har satset stort på humorprogrammer de siste årene, og kjører hardt på reklamer for disse programmene. Ergo det er her du har størst sjanse for å se komikere i reklame. Komikere har også blitt tatt inn i programmer som Jon Almaas sitt program Praktisk Info. Han benytter seg av en komiker som også har jobbet med både Raske Menn og Ylvis sine show i en årrekke; Calle Hellevang Larsen.

Kommentarer

LUKK (X)